“Allah menguji hambanya dengan ujian kesusahan dan keperitan hidup adalah untuk menjadikan mereka itu lebih kuat berjiwa kental. Allah juga memberi kesenangan kepada sesetengah hambanya adalah supaya mereka dapat membantu hamba lain yang susah. Jadi jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

- Sedutan Cerpen Syukurlah, Sabarlah, Solatlah.. -

Tuesday, October 8, 2013

Bomoh Si Pemegang Pisau

Rutin harian aku memang penat. Siang hari bekerja sebagai cikgu Bahasa Inggeris. Malamnya pula aku dijemput untuk berubat.

Biasanya aku hanya menemani rakan membantu beliau berubat orang. Ada sekali sekala aku sendirian berubat orang.

Mulanya aku ikut orang untuk belajar serba sedikit ilmu perubatan halau jin, hantu dan syaitan ini. Sebabnya rumah yang aku duduki sekarang, masa mula-mula duduk dulu sering diganggu. Anak dan isteri semua kena.

Tidaklah diganggu teruk. Setiap kali diganggu nampak seolah-olah mereka hanya mahu bergurau tetapi lama-kelamaan naik rimas dan seram juga.

Ada orang andaikan apa yang berlaku di rumah aku ini sebab perbuatan penghuni rumah sebelum ini tetapi yang peliknya rumah ini masih dara sebab aku ambil kunci terus daripada pemaju.

Jadi andaian mereka salah. Andaian yang paling tepat ialah mungkin tapak rumah aku ini pernah diduduki makhluk halus. Apabila ada manusia ambil alih tempat mereka, maka mereka cuba ganggu untuk beritahu ini tempat mereka.

Antara gangguan yang pernah kami terima ialah, bunyi orang mandi dalam bilik air, ada nampak bayang makhluk melintas, menjelma jadi ahli keluarga sedangkan dia tiada di rumah dan bilik air yang basah seolah-olah baru lepas orang guna walaupun rumah ditinggalkan seminggu sebab cuti.

Aku pernah panggil beberapa orang ustaz dan bomoh untuk menghalau makhluk halus ini daripada rumah tetapi tidak berkesan.

Akhirnya aku sendiri ambil peluang untuk belajar ilmu perubatan Islam daripada seorang kawan. Alhamdulillah, sekarang tiada lagi gangguan tersebut.

Kata seorang ustaz, kunci kejayaan kepada melawan makhluk halus ini ialah amalan orang yang terkena itu sendiri. Ustaz yang berubat hanya mampu membantu sebanyak 30% sahaja, selebihnya 70% ialah amalan doa dan ayat Al-quran secara konsisten oleh tuan punya badan.

Dengan kata lain kalau mahu berjaya, banyakkan amalan ibadah dan elakkan maksiat kecil dan besar. Barulah benda itu tidak datang balik kepada kita.

Lamunan aku dikejutkan oleh panggilan salam diluar rumah.

"Assalamualaikum ustaz!"

"Waalaikumussalam," jawab aku.

Orang panggil ustaz selepas tahu aku boleh berubat cara Islam.

Sebaik membuka pintu aku lihat gelagat Samad dalam keadaan cemas.

"Ustaz, cepat ikut saya. Ada orang mengamuk dirasuk syaitan di rumah Pak Man."

"Allahuakbar, siapa yang mengamuk?" tanya aku lanjut.

"Anak perempuan Pak Man nama Lina yang kerja di pasaraya Mydin," cerita Samad.

Aku terus bergegas ikut Samad dengan motor ke rumah Pak Man.

Sesampai di sana aku lihat ramai orang sudah berkumpul. Kebanyakannya saudara mara Pak Man memandangkan jiran sekeliling ada pertalian darah.

Semasa aku menaiki tangga rumah aku ada membaca beberapa ayat. 

Masuk rumah aku lihat ada seorang gadis sedang bersandar di dinding sambil tangan memegang pisau dapur.

Emaknya menangis sambil dipujuk saudara mara.

Selepas Lina melihat kelibat aku, dia berkata:

"Jangan dekat, nanti aku tikam perut."

Aku teruskan membaca ayat Al-Quran dan dihembuskan kepada Lina. Tiada sebarang respon. Aku baca lagi dan dihembuskan berkali-kali. Tiada sebarang respon juga.

Reaksi muka Lina bukan macam orang kena rasuk tetapi macam tertekan sambil tangannya menghayun pisau. Suaranya juga tidak berubah sedangkan suara orang kena rasuk biasanya berubah.

Aku pun beralih kepada ayah Lina dan bertanya:

"Macam mana boleh jadi macam ini? Apa puncannya?"

"Lina sebenarnya putus cinta dengan seorang lelaki kampung sebelah. Selepas balik kerja dia terus mengamuk dan ugut untuk bunuuh diri."

"Sebelum ini dia tidak pernah bersikap macam ini. Dia seorang gadis yang lembut. Itu yang saya suruh Samad panggil ustaz takut dirasuk syaitan akibat buatan bekas kekasih dia," terang Pak Man lanjut.

"Allahuakbar, saya rasa ini bukan akibat rasukan syaitan Pak Man. Tetapi Lina sangat tertekan. Mungkin dia tidak pernah bercinta sebelum ini."

"Nanti saya cuba pujuk dia," kata aku.

"Lina, letak pisau mari kita bincang elok-elok," pujuk aku

"Tak nak!" jerit lina.

Aku menuju makin rapat dan Lina acu pisau kepada aku. Aku terus cuba pujuk sambil terus rapat.

"Cuba Lina fikir baik-baik, adakah berbaloi Lina bunuh diri? Dunia pun merana akhirat pun mahu hidup merana? Biarlah dunia merana asalkan akhirat nanti Lina hidup bahagia dalam syurga."

"Kalau Lina mahu bunuh orang, berbaloikah masuk penjara sedangkan lelaki yang tinggalkan Lina hidupnya tidak terjejas."

"Tenangkan diri Lina, emak ayah Lina tidak akan marah Lina. Mereka tetap sayangkan Lina."

"Fikir masa depan, Lina masih muda. Ada orang lebih teruk masalah daripada Lina tetapi mereka tidak putus asa dengan hidup."

"Buktikan pada lelaki itu Lina boleh hidup bahagia dan berjaya tanpa dia," ceramah aku lanjut.

"Kakak, mak sayangkan kakak. Jangan tinggalkan mak. Tolonglah letak pisau. Mak tidak akan marah kakak."

Air mata Lina bercucuran selepas dengar rayuan emaknya itu.

Aku terus genggam pergelangan tangan Lina yang pegang pisau dan dia terus lepaskan pisau sambil terduduk.

Emaknya terus datang peluk Lina dan bawanya masuk bilik.

"Macam-macam perangai anak muda sekarang. Inilah akibat tidak beri cukup ilmu agama masa kecil. Ada masalah sikit nak bunuh diri," rungut aku dalam hati.

"Terima kasih ustaz," kata Pak Man.

"Pak Man kena cakap elok-elok dengan Lina. Jangan berkasar nanti dia lebih tertekan," pesan aku.

"Baiklah ustaz, memang silap saya sebab tengking dan ungkit macam-macam dengan dia. Mungkin itu sebab dia mengamuk," balas Pak Man.

Baliklah aku petang itu dengan perasaan lucu.

"Rasukan syaitan konon," kata aku dalam hati sambil gelak.

Read more >>

Monday, October 7, 2013

Kejutan di Lebuh Raya

Jamuan hari raya dan jemputan makan adalah perkara yang tidak pernah aku dan Halim tolak.

Orang bujang yang sudah bosan makan di kedai makan memang gilakan masakan di rumah. Pantang jemput mesti datang.

Bukan bermakna makan di kedai tidak sedap tetapi ada satu kelainan tentang masakan di rumah. Tambahan pula kalau masakan itu mendapat sentuhan air tangan orang tua. Memang makan bertambah jawabnya.

Malu? Bagi orang lelaki, tiada apa yang mahu dimalukan dengan status makan banyak. Malah, tabiat ini telah menjadi kebanggaan dikalangan kami.

"Lim, Ke mana destinasi jalan-jalan cari makan kita minggu ini?" tanya aku yang duduk di kerusi sebelah pemandu.

"Rumah Lina di Segamat. Ada kenduri Akikah anak saudara dia," jawab Halim.

Setiap hujung minggu kalau tiada kerja lain memang kami merancang untuk jalan-jalan ke rumah kawan lama dan baru. Terutama kawan lelaki yang baru kahwin.

Ayat kami biasanya:
"Isteri sudah ada, bila mahu ajak kami makan di rumah? Ajak makan luar orang tidak sudi mentang-mentang sudah ada teman baru."

Biasanya ayat macam itu akan terkena jaring dan kami akan diajak makan di rumah pada hujung minggu.

Kali ini 2 rumah kami akan tuju. Hari ini iaitu sabtu di rumah Lina dan esok ahad di rumah kawan Halim masa sekolah. Malam ini kami tidur hotel.

Dari sudut kewangan memang akan keluar duit lebih sedikit. Bayangkan minggu ini kami bertolak daripada rumah kami di Nilai ke Segamat. Tol dan minyak sahaja sudah boleh tampung kami makan 2 hari.

Tetapi untuk aku dan Halim memang sekepala dalam bab ini iaitu kami tidak kisah pasal duit asalkan boleh berjalan-jalan merantau seluruh ceruk Malaysia untuk cari pengalaman kenal tempat orang.

Nanti senang bawa isteri berjalan-jalan apabila sudah kahwin kelak. Lagipun masa muda inilah ingin bergerak bebas. Tanggungan tidak seberapa.

Mujurnya juga pendapatan bulanan kami berdua agak mewah kerana syarikat ada sistem komisyen di atas setiap kejayaan projek yang kami seliakan selain daripada gaji tetap.

Tanggungan bulanan aku secara tetap hanya bayaran rumah sewa, bil dan duit untuk emak ayah di kampung. Pergi kerja naik motor dan Halim akan tumpang aku. Tidak sanggup naik kereta meredah kesesakan setiap hari. Aku lebih rela basah dek hujan.

Halim ada memiliki kereta Perodua Myvi jadi berjalan hujung minggu aku hanya tumpang kereta Halim.

Paling menarik aku dan Halim berasal dari negeri yang sama iaitu Perlis. Kerja pula satu pejabat. Apa-apa memang jimat berkongsi.

Kami meredah Lebuhraya Utara-Selatan untuk ke Segamat. Kami berdua tidak pernah ke Segamat sebelum ini.

Ketika kami mengambil susur keluar Tangkak untuk ke Segamat dan masa itu kami pandu perlahan sebab ada selekoh.

Mata kami tertumpu kepada seorang gadis yang sedang bergaduh dengan seorang lelaki.

Ada nampak sebuah motor berdekatan mereka.

Gadis dan lelaki itu nampak muda dalam linkungan belasan tahun. semasa kami lalu melintasi mereka, dilihat lelaki itu cuba menarik gadis itu secara paksa ke arah pokok-pokok yang ditamam sepanjang tepi lebuh raya.

Gadis itu melawan dan menjerit. Kami yang berkereta terus berhenti di hadapan tidak jauh daripada tempat tadi.

Halim mengajak aku untuk keluar membantu tetapi aku membantah kerana teringat pesan abah supaya jangan mudah menolong orang dizaman sekarang.

"Kita tunggu, lihat dan cuba tengok kawasan sekeliling," cadang aku kepada Halim.

"Aku kurang fahamlah dengan cadangan engkau. Gadis itu macam hendak dorogol. Temankan aku keluar selamatkan gadis itu. Kita bawa gadis itu ke balai polis," kata Halim dengan tegas.

"Abah aku ada pesan jangan mudah bantu orang, kena tengok keadaan dulu. Mana tahu mereka itu berlakon sebagai umpan untuk merompak kita. Mungkin ada kawan-kawan mereka bersembunyi disebalik pokok-pokok di tepi jalan."

"Apa candangan engkau?" tanya Halim.

"Kita hubungi polis," jawab aku ringkas.

"Ok, engkau hubungi polis dan aku bersedia untuk pecut kereta jika nampak ada orang nak serbu kereta kita," balas Halim.

Aku terus mengambil Samsung Galaxy S3 dan tekan nombor 999.

"Hallo, boleh saya bantu?" dengar suara wanita di hujung talian.

"Saya ingin membuat laporan, saya nampak ada seorang gadis macam mahu dirogol di Lebuhraya Utara-Selatan susur keluar ke Tangkak sebelum tol. Saya sedang menuju ke Segamat," lapor aku.

"Mereka macam mahu bergerak. Gadis tadi ikut bonceng motor dengan lelaki tadi." kata Halim.

Pasangan tadi melepasi kereta kami dengan motor mereka.

"Cik, pasangan tadi sudah meninggalkan tempat kejadian. Mungkin mereka perasan kami berada di sini. Tadi memang nampak lelaki itu macam paksa wanita itu masuk ke dalam semak dan motor ditinggalkan di tepi jalan," lapor aku lagi.

"Nanti kami minta pasukan polis berdekatan untuk meronda di kawasan itu. Ada apa-apa lagi untuk dilaporkan?"

"Itu sahaja, terima kasih Cik," jawab aku.

Halim menekan pedal minyak dan kereta kami bergerak mengekori motor tadi. Lelaki tadi pandu perlahan dan wanita itu diam di belakang.

Jangkaan kami mungkin wanita itu sebenarnya kekasih lelaki tadi. Kereta kami terpaksa melintas motor itu kerana kami ada destinasi lain ingin dituju.

Sampai sekarang pelbagai andaian kami buat tentang apa yang mungkin terjadi. Apa pun kesimpulan yang kami setuju ialah masalah sosial sekarang semakin teruk melanda negara.

Sebenarnya tidak salah untuk berseronok asalkan masih berlandaskan agama dan adat kita orang Melayu Islam. Kami sekarang ini pun sedang berseronok.

Read more >>

Sunday, October 6, 2013

Ustaz Nampak Kaya (2)

"Ustaz sekarang banyak duit. Setiap malam mengajar dapat duit."

Saya hanya mampu tersenyum teringatkan kata-kata seorang teman semasa kami minum pagi bersama.

Dalam hati siapa yang tahu. Secara zahir orang tengok saya dapat banyak duit. 

Katakan setiap masjid bagi kepada seorang ustaz yang mengajar RM100. Darabkan dengan 6 malam mengajar dapatlah RM600 seminggu.

Sebulan ada 4 minggu maka jumlah keseluruhan RM2,400 lebih kurang.

Kiraan itu jika sebuah masjid beri RM100. Kalau bagi RM50? Kalau tidak bagi langsung?

Pernah ada AJK masjid cakap kepada saya, "Ustaz mengajar agama kena ikhlas jangan harapkan duit sangat. Saya kagum ustaz tidak mengenakan sebarang bayaran."

Dengan AJK masjid berkata begitu menandakan saya tidak mendapat sebarang wang saguhati pada malam itu.

Secara jujur saya tidak pernah meminta duit jika diminta mengajar.

Apabila AJK masjid bertanya:
"Berapa bayaran ustaz kenakan untuk mengajar kuliah maghrib di masjid?"

"Maaf, saya tidak menetapkan sebarang bayaran." jawab saya.

Ya, saya cuba untuk mengajar agama seikhlas mungkin dengan tidak menetapkan sebarang bayaran. Saya yakin rezeki itu ditangan Allah.

Alhamdulillah, setakat ini rezeki saya cukup setiap bulan untuk sara hidup dan anak isteri di rumah. Walaupun saya tidak meminta, kebanyakan masjid memberi wang saguhati.

Bagi mereka yang cakap ustaz sekarang hidup mewah itu tidak semestinya betul. Ya, ada yang mampu hidup mewah. Tetapi saya tidak capai tahap itu lagi.

Akan tetapi rezeki saya sentiasa cukup, Alhamdulillah.

Pernah saya dapat RM3,000 lebih sebulan. Nampak banyak tetapi selepas ditolak kos minyak kereta, tol, selenggara kereta dan makan semasa perjalanan maka bakinya tidak banyak.

Saya pula dijemput mengajar seluruh Malaysia. Prinsip saya selagi mampu saya akan terima semua jemputan megajar. Niat saya untuk sebarkan ilmu agama sebanyak mungkin.

Pernah Tok Guru saya berpesan.

"Jika kita ikhlas berdakwah, tentang rezeki kita tidak perlu risau. Allah amat kasih kepada hambanya yang berdakwah. Rezeki kita akan sentiasa cukup."

Berpegang kepada kata-kata itulah sehingga hari ini saya masih gagah memegang stering untuk memecut berdakwah seluruh Malaysia.

Hari ini saya mendapat rezeki servis kereta dan tukar tayar percuma. Ini semua rezeki daripada Allah untuk hambanya yang bersabar diuji dengan tayar bocor, Alhamdulillah.

Jam menunjukkan pukul 11.42 malam. Pintu pagar rumah sudah kelihatan.

"Alhamdulillah, sampai rumah dengan selamat dan masih diberi ruang untuk berdakwah sebagai bekal di akhirat. Aku sangat bersyukur kepadaMu Ya Allah!" rintih Ustaz Farhan dalam hati yang sedang sebak kegembiraan.

Read more >>

Friday, October 4, 2013

Ustaz Nampak Kaya

"Allahuakbar!"

Lamunan Uztaz Farhan dikejutkan dengan keretanya yang tiba-tiba bergegar. Dilepaskan pedal minyak kemudian dipegang stereng kuat-kuat supaya dapat dikawal keretanya daripada berpusing dan terbabas.

Perodua Myvi itu begerak semakin perlahan dan akhirnya berhenti di bahu jalan Lebuhraya Utara-Selatan.

Ustaz Farhan sebenarnya bertolak daripada Bangi dan dalam perjalanan menuju ke Masjid Kampung Kelawar, Tanjung Malim.

Mujur keretanya itu sudah mamasuki susur keluar Tanjung Malim. Plaza Tol sudah nampak di depan mata.

"Astagfirullahal'azim. Permudahkan urusanku Ya Allah," rintih Uztaz Farhan dalam hati.

Keluar daripada perut kereta dia terus jalan keliling untuk tengok apa masalahnya. Jelas nampak tayar depan sebelah kiri sudah kempis.

Jam sudah menunjukkan pukul 6 petang.

"Hallo, Assalamualaikum Haji Fatah, saya Ustaz Farhan."

"Waalaikumussalam, ustaz sudah sampai masjid?" teka Haji Fatah.

"Belum lagi, saya ingin beritahu yang kereta saya bocor dekat Plaza Tol Tanjung Malim. Mungkin saya sampai lewat sikit. Saya cuba untuk selesaikan masalah ini secepat mungkin dan terus ke masjid nanti."

"Ustaz sekarang selepas atau sebelum Plaza Tol?" tanya Haji Fatah lanjut.

"Saya berada sebelum Plaza Tol."

"Ok, Ustaz tunggu di situ nanti saya hantarkan budak untuk tolong," sambung Haji Fatah.

Ustaz Farhan lega mendengar kata-kata Haji Fatah. Secara jujurnya dia memang belum pernah menukar tayar kereta seorang diri. Sepanjang hidupnya, setiap kali terjadi perkara macam ini mesti ada teman bersama.

Pintu tempat simpan barang dibuka, dicari alat untuk menukar tayar kemudian diletakkan di tepi tayar depan sebelah kiri.

Tiba-tiba matanya silau dengan cahaya lampu kereta yang berhenti di belakang keretanya.

"Orang kaya mana pula yang berhenti di sini?" Ustaz Farhan mengomel seorang diri.

Dikatakan kaya kerana kereta yang berhenti di belakangnya itu sebuah kereta Mercedes Benz.

"Assalamualaikum," sapa lelaki yang keluar daripada kereta Mercedes bersama pemandunya.

"Waalaikumussalam, ingatkan siapa yang berhenti tadi. Rupanya Ahli Yang Berhormat."

"Janganlah panggil *Ana macam tu, macam tak biasa pula ustaz ni," celah YB Ustaz Azman.

"Bukan apa, terharu dengan YB sebab sanggup berhenti tengok kereta Ana yang rosak," gurau Ustaz Farhan.

"Ana ingatkan siapa tadi, tengok orang pakai kopiah dengan pintu tempat letak barang terbuka. Mana tahu kawan yang dikenali dalam kesusahan."

"Rosak apa?" tanya YB Ustaz Azman.

"Tayar bocor rasanya."

Sebentar kemudian sampai seorang lelaki dengan motor melawan arus lalu lintas Plaza Tol.

"Ini Ustaz Farhan?" tanya beliau.

"Ya saya."

"Saya Rosli seorang mekanik, kawan kepada Haji Fatah. Dia suruh saya datang tolong ustaz."

"Oh, terima kasih sudi datang. Kereta saya ini tayar bocor rasanya."

Rosli terus mengambil alat yang ada ditepi kereta dan mula membuka tayar dibantu Ustaz Farhan.

"Tayar ini sudah lusuh, kalau mahu tampung bahagian bocor pun tidak mampu tahan lama. Bila Ustaz mahu pulang balik ke Kuala Lumpur?"

"Rancangannya malam ini selepas ceramah. Esok saya ada ceramah di Melaka pula."

"Ish, **Anta ni, tayar macam ini pun masih berani bawa kereta jauh? Ana rasa agak berisiko. Tayar sebelah kanan pun ana tengok sudah lusuh. Sudah lama tidak tukar tayar ke ustaz?"  YB Ustaz Azman membebel.

"Rasanya tidak sampai setahun tukar, mungkin sebab Ana berjalan jauh sebab mengajar di banyak tempat, itu yang jadi cepat lusuh," adu Ustaz Farhan.

"Mengajar agama itu memang sangat dituntut ustaz, tetapi keperluan asas duniawi pun kena jaga juga. Sibuk sangat ke Anta sampai tahap tidak sempat tukar tayar kereta?" tanya YB Ustaz Azman lagi.

Ustaz Farhan mendekati YB Ustaz Azman dan berbisik:
"Ana bukan tiada masa ustaz tetapi dalam dompet ana ini ada RM50 sahaja bekal perjalanan pergi balik."

Terus bergenang mata YB Ustaz Azman mendengar jawapan Ustaz Farhan. Dia terus pergi dapatkan pembantunya dan berbincang.

Selepas itu pembantunya pergi berjumpa dengan mekanik dan berkata sesuatu.

"Selepas siap tukar tayar kereta, saya akan terus hantar ustaz ke masjid dan bawa kereta ustaz balik ke bengkel saya. Saya siapkan kereta malam ini juga," cadang Encik Rosli si mekanik.

"Tetapi..."

"Tidak usah bertapi-tapi ustaz, biar Encik Rosli selesaikan kereta Anta dan tentang bayaran Ana akan tolong selesaikan," YB Ustaz Azman mencelah.

"Allahuakbar, jangan bersusah payah untuk Ana. Masalah ini Ana akan cuba selesaikan sendiri," rayu Ustaz Farhan.

"Hari ini hari ustaz, esok mungkin hari Ana. Benarkan Ana tolong Anta mana yang termampu," jawab YB dengan tenang.

"Ustaz tumpukan kerja dakwah untuk memberi ceramah agama malan ini di masjid. Semoga Ana pun beroleh pahala tolong Anta di jalan dakwah ini." sambungnya lagi.

"Terima kasih banyak-banyak ustaz, tiada kata yang mampu Ana ucap melainkan syukur kepada Allah di atas rezeki yang dikurniakan hari ini." 

Mereka berdua bersalaman dan dirasakan ada sesuatu dalam tangan. Apabila dibuka tangannya ada sekeping duit RM50.

"Doakan saya murah rezeki dan dipermudahkan segala urusan bersama rakyat," tanpa sempat Ustaz Farhan berkata-kata terus dipotong oleh YB Ustaz Azman.

"Terima kasih banyak-banyak YB. Saya berdoa, Allah murahkan rezeki Ustaz dan dipermudahkan segala urusan," jawab Ustaz Farhan dengan terharu.

Bersambung...

* Ana = Saya
** Anta = Awak 
(Kata ganti diri dalam Bahasa Arab ini cenderung digunakan oleh mereka yang pernah belajar di Timur Tengah)
Read more >>

Syukurlah, sabarlah, solatlah... (5)

"Sebulan hanya berlaukkan ikan bilis? Biar betul." terdetik soalan simpati dalam hati Alin apabila teringatkan perbualan dia dengan Nazirah pada bulan puasa tahun lepas.

Hatinya mesti sebak setiap kali teringat cerita itu.

Hari pertama puasa...

"Hari ini berbuka puasa dengan apa? mesti sedap kan sebab hari ini hari pertama kita puasa." tanya Alin kepada Nazirah.

"Tak pastilah apa emak masak hari ini."

"Ibu kat rumah mesti masak istimewa hari ini, tak sabarnya nak berbuka puasa." Alin bercerita dengan muka lapar.

Nazirah hanya mampu tersenyum hambar.

Hari kedua puasa...

"Semalam berbuka dengan apa?"tanya Alin.

"Emak masak nasi goreng ikan bilis. Memang sedap!" jawab Nazirah.

Hari ketiga puasa...

"Irah iftar dengan apa semalam?"tanya Alin.

"Dengan mulut!" jawab Nazirah ringkas.

"Kita tanya serius ni." marah Alin.

"Menu iftar saya semalam nasi lemak." jawab Nazirah.

"Sedapnya." sambung Alin dengan muka lapar.

Hari keempat puasa...

"Semalam saya berbuka di restoren dengan keluarga. Ayah buat kejutan untuk ibu. Romantik betul." cerita Alin.

"Awak berbuka dengan apa semalam?" sambung Alin.

"Awak ni asyik tanya soalan sama setiap hari. Malas saya nak jawab." Jawab Nazirah dengan muka merajuk.

"Saya tanya sebab ambil berat dengan rakan baik, mana tahu awak tak makan ke." licik Alin menjawab.

"Semalam kacang botol goreng ikan bilis." jawab Nazirah lagi.

"Lauk?"

"Itu termasuk dalam kategori sayur kan, lauk apa? ayam? ikan? telur?" soal Alin dengan serius.

"Itulah lauk saya semalam. Ikan bilis itu kan ikan juga." jawab Nazirah tegas.

"Kenapa menu awak asyik ikan bilis sahaja? Hari tu, masa awak berbuka dengan nasi lemak mesti ada lauk telur kan?" soal Alin lagi.

"Ikan bilis dan sambal cukuplah syarat nasi lemak. Tidak semestinya ada telur. Saya bersyukur sekurang-kurangnya saya masih ada nasi, ikan bilis dan minyak untuk masak. Ada orang nak makan nasi pun tiada." cerita Nazirah lanjut.

Alin terus berlari keluar kelas.

"Alin, awak pergi mana?"jerit Nazirah.

Alin tidak hiraukan jeritan Nazirah dan terus masuk ke dalam tandas. Dia menangis sepuas-puasnya.

Dia rasa menyesal sebab setiap hari dia bercerita kepada Nazirah tentang makanan berbukanya yang lazat, banyak dan enak sampai kadang-kadang tidak habis dan terpaksa buang begitu sahaja.

Sedangkan kawan rapatnya berbuka hanya berlaukkan ikan bilis!

Read more >>

Thursday, October 3, 2013

Kenduri Tragedi

"Mah, maafkan aku."

Ibuku Naimah diam membisu dengan pipinya dibasahi air mata.

"Aku tidak sangka perkara ini boleh terjadi. Puncanya sampai sekarang aku masih binggung fikirkannya." sambung Pak Cik Rosli.

"Aku tidak salahkan sesiapa. Tiada siapa yang mahu perkara ini terjadi tambahan pula di saat kegembiraan ahli keluarga menerima orang baru."

"Aku cuma sedih teringatkan Mia." jawab ibu.

"Dia budak baik. Allah sayangkan orang baik, sebab itu Allah ambil dia awal." Pak Cik Rosli cuba memberikan kata-kata positif.

Mia adalah kakak aku yang kedua. Adik beradik aku ada 5 orang. 2 lelaki, 3 perempuan.

Aku merupakan anak bongsu dan Kak Mia adalah anak ketiga.

2 hari lalu merupakan pesta buat keluarga kami kerana sepupu kami melangsungkan perkahwinan di kampung.

Kenduri adalah waktu yang dinantikan kami sanak saudara kerana lebih meriah daripada hari raya. Mana tidaknya, semua sanak saudara berkumpul di satu tempat, bekerjasama memasak, bergotong royong dan bergurau senda.

Inilah masa untuk mengeratkan tali persaudaraan yang kadang-kadang bertahun tidak jumpa.

Selepas majlis kenduri selesai kami sekeluarga terus balik ke rumah pada malamnya.

Kak Mia ada mengadu sakit perut dan aku mengusiknya:

"Akak makan bukan main banyak, lupa dunia sekeliling, memang patut sakit perut pun."

Kami sekeluarga gelak dalam kereta Perodua Alza abah.

Pagi esoknya kakak masih mengadu sakit perut yang amat sangat dan abah berjanji untuk bawa ke klinik selepas zohor nanti.

"Abah ada kerja kena jumpa kawan pagi ini. Nanti lepas zohor abah bawa Mia pergi klinik."

Ubat sakit perut sudah diberikan kepada kakak tetapi langsung tiada kesan.

Ibu mula resah dan asyik duduk tepi Kak Mia sambil sapukan minyak di perut.

Pukul 1 tengah hari akak sudah tidak sedarkan diri. Abah yang sedang bersiap untuk ke masjid untuk solat zohor terus mengangkat Kak Mia ke dalam kereta untuk dibawa ke hospital.

Emak dan aku ikut sekali. Sesampai di hospital abah terus bawa ke tempat kecemasan dan diperiksa oleh seorang doktor.

"Maafkan saya, anak Pak Cik sudah tiada." kata doktor.

Aku terkedu seolah tidak percaya. Ibu menangis teresak-esak sambil dipeluk abah.

Aku terduduk di kerusi tidak mampu berkata apa-apa sambil air mata bercucuran keluar tanpa mampu disekat.

Terlalu cepat dia meninggalkan kami tanpa dijangka.

"Kak Mia, maafkan aku." kataku dalam hati.

"Allahuakbar, besarnya ujianMu Ya Allah. berilah kesabaran kepadaku."

Selepas selesai urusan rasmi hospital. Jenazah akak tiba dirumah pukul 5.30 petang. Aku dan Ibu ikut sekali naik van jenazah hospital.

Ayah sudah pulang awal untuk bersiap menerima jenazah Kak Mia. Ramai orang sudah berkumpul untuk melawat dan melakukan solat jenazah di rumah.

Petang itu juga jenazah akak akan disemadikan.

6.05 minit jenazah Kak Mia sudah sampai di kubur. Ayah dan 2 abangku masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah Kak Mia.

Jelas aku lihat air mata ayah membasahi pipi. Bukan kebiasaan seorang ayah semadikan anaknya. Tetapi itulah ketentuan Allah.

Mengikut laporan doktor hasil bedah siasat Kak Mia terkena keracunan makanan mungkin makan masa kenduri di kampung.

Aku menerima mesej yang ramai juga sanak saudara yang terkena dan dikenakan tahanan wad. Tetapi sudah ketentuan Allah yang umur Kak Mia sampai di sini sahaja.

Aku sekeluarga tidak salahkan sesiapa kerana tiada siapa yang mahu perkara ini terjadi.

Aku sudah 2 hari tidak lalu makan, hanya mampu minum air cicah biskut sahaja. Aku rindukan Kak Mia.

Kebaikanmu dan kelucuanmu tidak akan aku lupa sampai bila-bila.

Read more >>

Syukurlah, sabarlah, solatlah... (4)

"Apa? Makan nasi goreng air? Macam mana rupa dan rasanya?" tanya Alin kehairanan.

"Rasanya macam nasi goreng tetapi rupanya macam nasi air."

"Jadi macam itu sebab saya terlebih masukkan air. Saya penat dan lapar sangat semalam sebab itu boleh tersilap. Lagipun saya biasa masak untuk ramai orang makan tetapi semalam untuk saya seorang sahaja." cerita Nazirah.

"Awak tidak makan malam bersama keluarga yang lain?" tanya Alin lagi.

"Saya akan tolong emak menjual dan membungkus makan malam untuk pelajar kolej jururawat terlebih dahulu. Biasanya selepas siap semua kerja, baru saya makan bersama emak. Tetapi semalam, emak penat sangat jadi dia minta diri untuk masuk tidur awal."

"Emak ada pesan suruh saya masak apa yang ada sebab tiada makanan lebih hasil jualan. Jadi saya pilih untuk masak nasi goreng sebab senang hanya perlu campak apa yang ada." cerita Nazirah bersungguh.

"Ada lagi cerita lucu?" tanya Alin dengan muka tersengih.

"Ada." jawan Nazirah sambil tangannya mengeletek pinggang Alin.

"Minggu lepas hari khamis masa kita berpakat untuk berpuasa."

"Kenapa dengan hari itu?" tanya Alin lanjut.

"Biasanya selepas sampai rumah daripada sekolah, kami adik beradik akan makan. Sebab saya puasa jadi saya terus masuk bilik dan tertidur."

"Selepas bangun dan solat asar saya sambung buat kerja sekolah. Minggu lepas emak tidak jual nasi sebab pelajar kolej jururawat masih bercuti."

"Dekat dengan masuk waktu maghrib saya masuk ke dapur untuk berbuka puasa."

"Jeng... jeng... jeng..." sambil Nazirah gelak.

"Janganlah buat saya berdebar, macam cerita hantu pula." marah Alin.

"Lauk semua habis tinggal kuah sayur air sahaja. Jadi saya pun berbuka puasa dengan nasi dan kuah sahaja."

"Malam kami biasa makan ringan sahaja waktu emak tidak menjual sebab pelajar kolej cuti. Jadi hari itu saya kenyang dengan nasi dan kuah sahaja."

"Lucu kan?" tanya Nazirah.

Alin hanya mampu buat-buat senyum sahaja.

"Ini bukan cerita lucu tetapi sedih." getusnya dalam hati.

Kalau dia berada di tempat Nazirah mesti dia mengamuk seluruh rumah sebab makanan habis tambahan pula waktu dia puasa.

Tetapi bagi Nazirah itu cerita lucu dan mampu redha dengan makan apa yang ada tanpa rasa marah.

Dia sedar yang tidak semua orang bernasib baik sepertinya iaitu boleh makan enak setiap hari.

Kalau di rumah, jika makanan habis ibunya akan terus masak lain malah siap bertanya apa makanan yang dia mahu makan. Kalau malas masak ibunya akan suruh ayahnya beli di luar.

Zaman yang penuh moden ini masih ada keluarga yang hidup susah. Dulu Alin ingat dialah yang paling susah sebab rumahnya tidak besar dan kereta ayahnya tidak baru lagi mewah.

Rupanya ada orang lagi susah.

Read more >>

Wednesday, July 3, 2013

Komisyen (5)

Alan tersedar sedikit lewat pagi ni disebabkan oleh aktiviti berFacebook semalam sehingga pukul 1 pagi. Bukan ada sebarang perbincangan serius pun tetapi lebih kepada berbual dengan rakan lama di zaman sekolah rendah lagi.

Sekarang ini semua rakan-rakan sudah ada kerjaya dan keluarga masing-masing.

Tanpa sempat meminum segelas air pun Alan terus memecut motornya membelah kesejukan pagi untuk mengelakkan kesesakan jika bertolak lebih daripada pukul 7.

Walaupun naik motor ke KL boleh elak kesesakan tetapi kadang-kadang terpaksa beratur jugak apabila tiada ruang untuk menyelit berpunca daripada kereta yang terlampau menghimpit antara satu sama lain.

Jam menunjukkan hampir pukul 7.40 pagi setibanya di pejabat. Waktu pejabat bermula pukul 8.30 pagi. Kelibat Toriq dapat dilihatnya dari jauh sedang menuju kearahnya.

"Jom pekena teh tarik segelas," pinta Toriq.

"Kau belanja boleh?" Tanya Alan.

"Kalau sekadar air boleh je tapi kalau kau nak makan nasi lemak atau roti telur ke, yang tu kena bayar sendirilah," tegas Toriq.

"Kedekutnya," usik Alan.

"Aku bukan apa Alan, kena berjimat cermat sekarang ni sebab nak kena balik Pakistan 2 bulan lagi. Ada urusan keluarga."

"Nak kahwin ke? Takkan tak ajak kawan kot?" Teka Alan.

"Lebih kuranglah. Hehe.."

Sesampainya di kedai mamak berdekatan pejabat mereka terus pesan 2 roti telur dan 2 teh tarik.

"Eh Toriq, aku ada nak tanya kau satu soalan ni. Di Pakistan, kau pernah kena saman tak? Kau ada tawarkan duit kopi jugak ker?"

"Ada jugak tapi sekarang ni payah sikit mereka nak terima."

"Kenapa pulak?"Tanya Alan.

"Macam ni, sekarang ni Pakistan ada polis khas dalam bab menyaman kesalahan trafik. Mereka ni sekurang-kurangnya ada ijazah. Mereka telah dilatih khusus untuk tidak menerima rasuah. Paling seronok mereka akan dapat komisyen untuk setiap saman yang dikeluarkan." jelas Toriq.

"Biar betul!"

"Betullah Alan, takkan aku nak tipu plak,"tegas Toriq.

Alan terus bermonolog dalam fikirannya,
"Komisyen untuk setiap saman tu memang perkara menarik. Duit kopi yang halal untuk setiap saman."

"Kalau Malaysia juga buat macam ni mesti pihak penguatkuasa semakin teruja untuk saman pesalah trafik. Duit kopi haram mesti tak diambil lagi walaupun dirayu oleh pesalah trafik sebab komisyen lagi banyak dapat, siap halal lagi."

"Pesalah trafik juga mesti gerun nak buat salah sebab kena saman beratus ringgit. Polis tidak lagi terima rasuah yang ditawarkan."

"Penyelesaian kreatif untuk menukar yang haram menjadi halal."

TAMAT
Read more >>

Tuesday, July 17, 2012

Syukurlah, sabarlah, solatlah... (3)

Nazirah melambai tangan kepada Alin yang baru menaiki kereta Proton Wira milik Ayahnya. Dia meneruskan langkah balik ke rumah dengan berjalan kaki. Jarak sekolah dan rumahnya yang sederhana jauh membuatnya mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja bersama adiknya Atirah untuk tidak menambahkan beban keluarga.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, fikirannya melayang teringatkan masa dia mula-mula memasuki Sekolah Menengah Agama Kampung Pulai. Tidak ada apa yang menyeronokkan di  sekolah kerana dirinya memang seorang yang pemalu. Ditambah pula keadaan fizikalnya yang agak pendek serta wajahnya tidak secantik gadis lain membuatkan sukar untuk dia mendapat kawan.

Bukan bermakna dirinya tidak bersyukur jika beranggapan sebegitu tetapi itulah hakikat dirinya dimata manusia.

“Aku tidak menyalahkan Tuhan kerana mencipta diriku sebegini kerana dimata Tuhan rupa bentuk diriku ini tiada masalah. Cuma manusia sahaja sering menilai manusia lain berdasarkan keadaan rupa bentuk.” Detik Nazirah dalam hati.

“Allah melihat amalan dan hati hambaNya. Bukan rupa bentuk dan harta kekayaan yang banyak”. Nazirah teringat ceramah uztaz Fakhry dalam kelas agama.

Walaupun dia bersekolah di sekolah agama tetapi akhlak sesetengah pelajarnya tidak membanggakan cuma lebih baik sedikit daripada sekolah biasa. Dirinya pernah diejek, ditertawakan dan paling teruk tiada orang sanggup berkawan rapat dengannya semasa dia di tingkatan 1 dan 2.

Sehinggalah dia bertemu Alin di tingaktan 3. Pertemuan yang tidak disengajakan itu menyebabkan dia seronok ke sekolah kerana ada kawan seperti Alin. Dia juga mula menyimpan cita-cita besar untuk sambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi sejak berkawan dengan Alin.

Alin juga satu-satunya rakan tempat dia bergurau senda, meluah perasaan dan membantunya dalam banyak perkara.

“Dialah kawanku dunia akhirat yang aku tidak akan lupa, InsayaAllah.” Getusnya dalam hati sambil tersenyum.

“Kenapa Kak Long tersenyum kambing ni? Teringat Pakwe ke?” Tanya Atirah adik keduanya yang kini belajar di tingkatan 3.

“Haish! Ada ke Kak Cik cakap macam tu. Jangan nak reka cerita ya. Kak Long teringatkan Alin la.” Jawab Nazirah.

“Ooo..Alin memang baik kan? Kak Cik pun suka dia.”

“Emm..”Balas Nazirah sambil tersenyum.

“Ya Allah, kekalkan persahabatan kami ini keranaMU.” Doa Nazirah dalam hati.

Mereka meneruskan perjalan pulang menelusuri jalan kampung sambil menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan.
Read more >>

Sunday, July 15, 2012

Syukurlah, sabarlah, solatlah... (2)

Alin sampai ke sekolah awal pada hari ini kerana ayahnya ada kerja untuk diselesaikan. Semasa menunggu rakan lain tiba ke kelas, dia termenung teringatkan rakan rapatnya itu semasa awal perkenalannya.

Semasa tingkatan 1 mereka tidak sekelas kerana masa itu Alin berada di kelas terakhir disebabkan pendaftaran lewat dan tidak menduduki peperiksaan kemasukan sekolah. Tingkatan 2 mereka dalam kelas yang sama iaitu kelas kedua tetapi tidak rapat dan hanya bertergur sapa sahaja.

Tingkatan 3 mereka sama-sama naik kelas 1 kerana markah cemerlang dalam peperiksaan agama untuk tingkatan 2. Masa itulah mereka duduk bersebelahan kerana tiada tempat kosong lain dan mula berkawan rapat. Kesusahan hidup, rendah diri dan sikap pemalu Nazirah menyebabkan Alin bersimpati dan terus membantu rakannya itu sekadar mampu.

Alin sendiri pun bukan lahir dalam keluarga berada tetapi nasibnya jauh lebih baik berbanding Nazirah.

“Syukur Alhamdulillah.” Getus Alin dalam hati.

Nazirah merupakan anak sulung daripada 7 adik beradik. Keluarganya yang susah itu ditambah beban kesakitan ayahnya yang tidak mampu buat kerja berat. Ayahnya dulu bekerja sebagai tukang rumah. Disebabkan sakit, ayahnya hanya mampu buat kerja ringan dengan pendapatan yang tidak seberapa.

Untuk menampung keluarga, emaknya mula membuat kuih muih yang diletakkan di kedai-kedai dan dijual secara jaja. Dulu ada juga emaknya menjual nasi bungkus kepada pelajar kolej jururawat. Makanan yang sedap dan murah menyebabkan mereka berebut untuk menempah makanan daripada emaknya.

Sekarang pelajar kolej jururawat bercuti lama dan ada praktikal selepas cuti maka pendapatannya banyak merosot.

Tingkatan 4 pula mereka sama-sama turun ke kelas 3 disebabkan keputusan PMR mereka yang tidak cukup bagus. Ditakdirkan tingkatan 5 iaitu sekarang ini, Nazirah bersamanya naik kelas 2 kerana peperiksaan agama tingkatan 4 mendapat keputusan cemerlang. Mungkin Nazirah dan dirinya sama-sama minat menghafal maka tidak mustahil mereka mudah mendapat cemerlang dalam setiap subjek dan peperiksaan agama di sekolah itu.

Tahun ini mereka akan berhadapan dengan peperiksaan besar iaitu SPM. Walaupun dia dan Nazirah merancang untuk mengambil STAM tetapi tumpuan untuk mendapat keputusan cemerlang sangat perlu supaya tidak menghampakan harapan emak dan ayah.

Lamunan Alin diganggu oleh Nazirah yang mengeletek pinggang Alin.

“Oh Monyet!”Latah Alin.

“Hahaha..” Nazirah gelak besar sebab dia tahu Alin mudah melatah bila terkejut dan akan keluar perkataan yang bukan-bukan.
Read more >>