“Allah menguji hambanya dengan ujian kesusahan dan keperitan hidup adalah untuk menjadikan mereka itu lebih kuat berjiwa kental. Allah juga memberi kesenangan kepada sesetengah hambanya adalah supaya mereka dapat membantu hamba lain yang susah. Jadi jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

- Sedutan Cerpen Syukurlah, Sabarlah, Solatlah.. -

Sunday, April 3, 2011

Cuci mata

Alan memandu dengan mengantuknya melalui jalan yang sesak di Bukit Bintang. Sesampai sahaja di cabang empat Bukit Bintang antara bangunan Lot 10 dan bangunan Yayasan Selangor sekali lagi lampu isyarat bertukar merah. "Argh!" rengus Alan sambil tangannya menghentak stereng. "Kalau macam ni bila la kau nak sampai rumah?" Tanya Alan kepada dirinya sendiri.

Dihadapan kereta Alan segerombolan pejalan kaki melintas jalan sebaik sahaja semua kereta berhenti kerana lampu merah. Alan memerhati mereka melintas dihadapannya.

Tiba-tiba mata Alan terbeliak! Apa tidaknya, seorang wanita mendukung anaknya berpakaian sangat seksi Hingga boleh menampakkan bentuk yang sepatutnya tidak nampak oleh orang luar. Mata Alan terus mengekori gadis itu melintas jalan di hadapan keretanya.

"Dah ada anak pun masih seksi?" Tanya Alan sekali lagi kepada dirinya.

"Astaghfirullah!" Tiba-tiba Alan teringat yang dia sebenarnya sedang membuat dosa. Mungkin Malaikat sudah mencatit dosa yang dilakukannya sebentar tadi. Alan beristighfar beberapa kali.

Hakikatnya Alan sudah biasa melihat ramai wanita berpakaian seksi sekitar KL, tetapi kadang-kala hati lelakinya terjerat dek kecantikan tubuh dan wajah wanita yang berpakaian seksi dan hanyut dengan godaan itu. Inilah ujian yang perlu dihadapi Alan setiap hari.

Rasa mengantuk Alan tadi sudah hilang akibat aktiviti cuci mata yang dilakukan sebentar tadi. Alan terus memecut laju sebaik sahaja lampu hijau menyala. Dalam fikirannya masih tertanya-tanya kenapa wanita suka berpakaian seksi, sedangkan tindakannya itu sebenarnya menyeksa jiwa muda lelaki yang belum berkahwin. 

"Ujian..ujian.." rungut Alan dengan redha.

2 comments:

Terbang Bersamaku said...

Bet jugak ye dpt cuci mate free show..terus xnagntok ye..
ape2 pn nice entry..smoga entry awk ne memberi kesedaran pd gadis2 diluar sane..

Alan Rizque said...

Terima kasih Terbang Bersamaku..