“Allah menguji hambanya dengan ujian kesusahan dan keperitan hidup adalah untuk menjadikan mereka itu lebih kuat berjiwa kental. Allah juga memberi kesenangan kepada sesetengah hambanya adalah supaya mereka dapat membantu hamba lain yang susah. Jadi jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

- Sedutan Cerpen Syukurlah, Sabarlah, Solatlah.. -

Monday, May 23, 2011

Komisyen (2)

"Ini bukan lesen, saya mintak lesen." arah pegawai polis yang bertugas.

"Eh Toriq, ini ke lesen yang kau cakap dapat minggu lepas?" tanya Alan yang tengah cemas.

"Yelah, ini yang JPJ bagi kepada saya sementara tunggu kelulusan untuk dapat kad lesen tempatan daripada kedutaan. Mereka cakap tunjuk kertas ini jika polis atau JPJ mintak lesen." jawab Toriq.

"Aduh, habislah macam ni.."getus Alan dalam hati.

"Ya, saya tahu kertas ini untuk digunakan sementara dapat kad lesen tempatan, tetapi catatan tarikh di kertas ni sudah lebih 2 minggu. Takkan tak siap lagi?" soal pegawai polis itu dengan yakin.

"Kalau tahu lesen mamat ni hanya kertas, dari awal lagi aku tak bagi dia bawak motor." kesal Alan dalam hati.

"Ya tuan, mereka cakap dalam masa sebulan hingga dua bulan baru siap lesen tempatan." bela Toriq.

Pegawai polis itu mengangguk sambil membetulkan cermin mata hitamnya.

"Hahaha..memang betul apa yang awak cakap tu." gelak pegawai polis.

"Sebenarnya, saya hanya nak menguji jawapan dia je tadi. Memang lesen tempatan ni lambat untuk dapat pengesahan." sambung pegawai polis sambil menoleh ke arah Alan yang pucat lesi.

"Terima kasih kerana bagi kerjasama." ucap pegawai polis sambil menghulurkan kertas merah dan pasport kembali kepada Toriq.

Pegawai polis itu terus memasuki kereta peronda dan beredar menginggalkan Alan dan Toriq yang masih dalam keadaan terkejut.

4 comments:

P3 said...

hehehehe...cuak ko...:)

phycrewz said...

haha..menarik. sian ko..

[sutera kasih] said...

adoiii mencuakkkann hehe

Alan Rizque said...

Baru belajar kasi suspen sikit..