“Allah menguji hambanya dengan ujian kesusahan dan keperitan hidup adalah untuk menjadikan mereka itu lebih kuat berjiwa kental. Allah juga memberi kesenangan kepada sesetengah hambanya adalah supaya mereka dapat membantu hamba lain yang susah. Jadi jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

- Sedutan Cerpen Syukurlah, Sabarlah, Solatlah.. -

Saturday, May 14, 2011

Komisyen (1)

Alan berkenalan dengan Toriq hampir setahun. Toriq yang bukan berasal daripada Malaysia ini adalah bekas pelajar jurusan ICT di Universiti Teknologi Petronas. Dia sebenarnya berasal daripada Pakistan.

Perkenalan mereka ini terjalin apabila mereka bekerja di syarikat yang sama iaitu di Ingram Auto Solution Sdn.Bhd untuk menguruskan pembangunan IT syarikat.

"Nampaknya nasib kita la Toriq kena hadiri mesyuarat dengan AirPeak Tech. Mesti boring kerja ni." Sapa Alan.

"Nak buat macam mana dah kita kerja dengan mereka, kenalah ikut arahan. Lagipun bukannya susah pun. Hadiri mesyuarat dan bagi laporan." Jawab Toriq yang sudah fasih Berbahasa Melayu.

"Eh Toriq, kita nak naik apa pergi ke sana?"

"Aku risau takut jam je petang ni. Apa kata kalau kita pergi dengan motor kau?" Cadang Toriq.

"Aku ok jer, tapi aku malas nak bawa motor kalau ada pembonceng yang besar macam engkau. Nanti susah nak kawal masa mencelah." Seloroh Alan.

"Ok, aku sanggup bawa motor tu, lagipun aku baru je dapat lesen minggu lepas." jawab Toriq dengan bangganya.

Sebaik sahaja selesai solat zohor berjemaah dan makan tengah hari, mereka terus membonceng motor ke AirPeak Tech untuk hadiri mensyuarat.

Alan yang berada di belakang terasa mengantuk terutama baru lepas makan nasi dengan lauk ikan patin gulai tempoyak. Memang kegemaran dia.

Masa Alan berusaha untuk mengelakkan dia tertidur atas motor itu, tiba-tiba dia dikejutkan dengan siren kereta peronda polis dan mengarahkan mereka ketepi untuk berhenti.

Alan yang mengantuk tadi tiba-tiba kecut perut. "Aduh, apa pulak masalah ni." keluh Alan dalam hati.

TIba-tiba pegawai polis yang lengkap bersenjata automatik keluar dari kereta peronda dan menuju ke arah Toriq.

"Keluarkan pasport dan lesen." arah pegawai polis itu.

Torik menghulurkan pasport dan sekeping kertas kecik berwarna merah yang ada cop JPJ.

"Mana lesen?" tanya pegawai.

"Inilah lesennya." jawab Toriq sambil tunjuk ke arah kertas merah bercop itu.

Alan dah mula mengelabah dengan jawapan Toriq itu.

7 comments:

ukhti syikin said...

aiyakk... sangkut sudah.. sambung la :-s

Alan Rizque said...

Ukhti Syikin, tak boleh tulis panjang-panjang sangat takut nanti boring..

hana said...

ala...
x saba nk tau sambungan..
cepat2 sambung ye..
=D

fierapirot said...

tengah syok-syok bace tetibe bersambung...bile sambungannye???..=)

Alan Rizque said...

Maaf semua..kesibukan sikit sejak dua menjak ni..

blog-tips-kurus said...

Alaaaaaaannnnn..
sibuk lagi ke? :-)

Alan Rizque said...

Hehe..