“Allah menguji hambanya dengan ujian kesusahan dan keperitan hidup adalah untuk menjadikan mereka itu lebih kuat berjiwa kental. Allah juga memberi kesenangan kepada sesetengah hambanya adalah supaya mereka dapat membantu hamba lain yang susah. Jadi jangan terasa hina untuk menerima dan kedekut untuk memberi.”

- Sedutan Cerpen Syukurlah, Sabarlah, Solatlah.. -

Saturday, July 14, 2012

Syukurlah, sabarlah, solatlah... (1)

Nazirah menghulur bungkusan plastik kepada Alin.

“Apa ni Irah?” Tanya Alin.

“Tolong beli boleh?” Pinta Nazirah.

“Sejak bila pula minat berniaga ni? Kalau awak anggap saya kawan bagi percuma la.” Gurau Alin.

“Bukan saya tak nak bagi, tapi saya sebenarnya tolong emak jual kuih. Kesian saya tengok dia berniaga sorang-sorang untuk sara kami sekeluarga.”

“Saya sebenarnya malu nak jual kat sekolah sebab tu saya mula jual dengan kawan rapat dulu. Awak kan kawan rapat saya.” Tambah Nazirah.

“Berapa harga ni?” Tanya Alin.

“50 sen je sebungkus.”Jelas Nazirah.

“Ok saya beli 2 bungkus.”

“Saya jual. Terima kasih ya Alin.” Sambil tangannya menyimpan duit RM1 kedalam poket.

“Jom kita makan sama-sama kuih ni bersama bekal yang emak saya bagi.” Ajak Alin.

“Eh takpelah Alin, saya cukup dengan minum air jer. Lagipun saya nak jual lagi 8 bungkus ni.”

“Tak seronok la makan sorang-sorang. Jom la teman saya makan lepas tu saya tolong awak jual kuih ni nanti.” Rayu Alin.

Nazirah tidak berkata apa sambil dia terus minum air kosong yang dibawa dari rumah.

“Kalau awak anggap saya kawan rapat maka awak kena makan dengan saya. Susah senang kita bersama la. Lagipun kita baru belajar sirah Rasulullah kan. Rasululah suka bantu orang dalam keadaan susah, jadi saya pun nak buat macam tu lah.” Rayu Alin lagi.

“Ok la kalau macam tu, tapi saya hanya makan bekal emak awak sebab malulah saya nak makan karipap yang saya jual ni.” Gurau Nazirah sambil tersenyum.

“Eh, ada ke saya cakap nak kongsi makan karipap ni? Kuih karipap memang saya suka tau. Tambahan kalau emak awak buat mesti sedap.”

Mereka berdua terus gelak sambil makan bersama.

No comments: